zondag 16.12.2018
HOME

06-46333442
FB
IN
T

Interessante wapenfeiten van Fabian Takx.

Fabian Takx (1957) publiceerde op zijn 8ste zijn eerste verhaal, ‘De avonturen van Vrouw Holle’, in het Helmonds Dagblad. Na een louterende internaatstijd op katholiek jongensinternaat Katwijk de Breul studeerde hij aan de Universiteit van Amsterdam economie en kunstgeschiedenis – jawel, drs² – voor hij rond 1990 journalist werd dankzij een toevallige ontmoeting met Bernard van Lammeren in Café Eik en Linde. Van Lammeren schakelde hem in voor het niet meer bestaande Magazine Opleidingen.

Vervolgens belandde Fabian Takx bij De Krant op Zondag (1990-1992) als medewerker cultuur, waarna hij korte tijd een dag per week redacteur werd van Test Magazine, een niet geheel objectief blad over testresultaten onder hoofdredactie van Frits Bom.

Medio jaren negentig stapte hij over naar NieuwsTribune, inmiddels omgedoopt tot MarketingTribune, waar hij zich als part-timer onderscheidde met scherpe interviews over marketing en reclame.

Een andere kant van zijn veelzijdigheid openbaarde zich toen hij begin jaren ’90 vaste medewerker werd van het baanbrekende ‘TijdSchrift’ BLVD: hij schreef onder de bezielende leiding van hoofdredacteur Frank Bierens over een bizarre diversiteit aan onderwerpen, van de opkomende Brit Art rond Damien Hirst tot seriemoordenaar en schrijver Jack Unterweger, de hete kolen van Emile Ratelband en How To Make Love All Night. Over Unterweger publiceerde hij ook in De Groene Amsterdammer. Daarnaast freelancete hij in die jaren voor tijdschriften en kranten als HP/De TijdHet Parool, Nieuwe Revu en Management Team.

Vanaf die tijd was hij ook vaste medewerker van Credits, een kwartaalblad over creativiteit in de reclame en andere vormen van ‘creatieve communicatie’, net als BLVD opgericht door uitgever Eugen van de Pas van uitgeverij Credits Media.

In 1999 werd tijdens een bijeenkomst op het terras van Kopke Adega in Amsterdam besloten de hoofdredactie van Credits voortaan over te laten aan Fabian Takx. Die kweet zich vervolgens tien jaar – tot 2009 dus – van die taak door ieder nummer te maken rond een bepaald thema, in samenwerking met de allerbeste grafisch ontwerpers, onder wie Daphne Westland, DieTwee, VBAT, Joost Overbeek, de Designpolitie, Vandejong, Guido van Lier en Debby Linders. Het allereerste nummer van dat kwartaalblad dat hij maakte met de ontwerpers van (020) leverde dat collectief (Anneke Krull, de helaas veel te vroeg overleden Arjan Groot, Gijs Kuiper en Naim Niebuur) meteen een Zilveren Lamp op van de Art Director’s Club Nederland.

Daarnaast won Fabian Takx in zijn jonge(re) jaren verschillende prijsvragen en publiceerde hij in 1996 een roman, De conceptie van de bastaard (uitgeverij Meulenhoff), die welwillend werd besproken in Vrij Nederland en NRC Handelsblad (en in de Elle werd hij gevierd als ‘nieuwe hippe schrijver’).

Bovendien liet hij in 2009 de reisgids 100X Toscane het licht zien (uitgeverij Lannoo), waarvan ongeveer 6000 exemplaren zijn verkocht. Daarop volgde een tweede, geheel herziene en uitgebreidere editie, inclusief website en app, onder de titel 360 graden Toscane. Met helaas beduidend mindere verkoopresultaten.

Ook maakt hij  samen met ontwerper Iwan Daniels van Baba Anousch Ontwerpers de nieuwsbrief BREED van Bureau Broedplaatsen Amsterdam en schreef hij recensies voor www.athenaeum.nl, de website van  boekhandel Athenaeum in Amsterdam. Ook was hij lang freelance actief voor Marketing Tribune. Tegenwoordig is hij onder meer medewerker van Connect Magazine, een gesponsorde online-uitgave van Carlson Wagonlit Travel. Ook schrijft hij over technisch geïnspireerde kunst voor het vakblad De Ingenieur. Daarnaast richt hij zich nog altijd onvermoeibaar op zijn eigen literaire productie.

Momenteel werkt Fabian Takx twee dagen per week als (eind)redacteur van de landenmagazines bij Credits Media.

TERUG