zondag 16.12.2018
HOME

06-46333442
FB
IN
T

Een paar memorabele zinnen van Fabian Takx.

  • ‘‘Seksualiteit is een feest. Haar gezicht ontspant zich. Ze knikt.’’ Credits, 2007, interview met fotografe Cornelie Tollens.
    ‘De Spaarndammerbuurt vormt een passend decor voor de verbeelding van Ruud van Empel. Langs het spoor naar Haarlem, waarover de intercity onzichtbaar langs dendert, ligt een woonwijk met naar haarwater geurende kapperszaakjes en kwakkelende buurtwinkeltjes. Boven de grillige gevels van de Amsterdamse School, waar bussen Japanners voor parkeren, drijven grijze schapenwolkjes voorbij.’ 'Melancholische zakelijkheid', interview/portret van kunstenaar Ruud van Empel in Credits #3, 2000.
    ‘Digitale temperatuur- en tijdmeldingen vormen de bekroning van karakterloze bollingen en tempelpoorten.’ NRC Handelsblad, ‘Een groot gebaar onder de zeespiegel’, derde prijs prijsvraag over ‘De arrogantie van de architectuur’, 1991
    ‘‘Net als zijn vader streeft directeur Jørgen Bodum (60) naar de ultieme balans tussen de drie-eenheid Functioneel, Eenvoudig en Betaalbaar.’ ’ De Bijenkorf Magazine en De Bijenkorf Inspiration, 2011
    ‘Hirst is een fenomeen dat – als hij niet ten onder gaat aan excessen of manipulatie – de wereld van de kunst stormenderhand kan veroveren.’ De Krant op Zondag, Artikel over Damien Hirst, 1992.
  • ‘Bij wijze van incentive gaat Heuft binnenkort met zijn meisjes naar Reims. Maar dat heeft ook een zakelijke reden. “Ze moeten erover kunnen meepraten wat champagne is.”’ NieuwsTribune, interview met Theo Heuft van Yab Yum, 1998.
    ‘Vanuit zijn hoekkamer heeft hij een helicopterview over de stad waar hij naam maakte als studentenleider en later uitgroeide tot een van de gezichtsbepalende gemeentepolitici van Groen Links.’ Interview met wethouder Maarten van Poelgeest, BREED, nieuwsbrief Bureau Broedplaatsen Amsterdam, nr 3, 2010
    ‘Achter zijn zwarte brilmontuur kijkt hij Aziatisch beminnelijk en sluw tegelijk.’ Interview met theatermaker Heiner Müller, De Krant op Zondag, 1991
    ‘Misschien zit u nu in een metalen Breuer-stoel en neemt u een slok uit een theeglas van Josef Albers, terwijl de wind tegen de ruiten van uw dertienhoge torenflat blaast.’ Artikel over Bauhaus, VARA TV Magazine, 1994
    ‘De Italiaanse komiek, zanger en regisseur Alberto Sordi (1920-2003) worstelde vaak met spaghetti.’ Italië Agenda van Italië Magazine, 2011
  • ‘Al woonden ze hiervoor in Ouderkerk aan de Amstel en op de Prinsengracht, ze zitten toch liever hier, aan een doorgaande weg in Zuidoost.’’ BREED, nieuwsbrief Bureau Broedplaatsen Amsterdam, nr 1, 2011
    ‘Bij zonsondergang is de ruïne het mooist, als de muren worden gestreeld door het violette licht. Het is wat je noemt een spirituele plek, een plaats waar je de afwezigheid voelt van een verleden van devotie.’ Uit 'San Galgano', 100X Toscane, uitgeverij Lannoo, 2009.
    ‘‘Een duif probeert een oude brommer te starten. Irissen verwelken in een hoek van de tuin. Gisteravond om een uur of tien, ik zat in de oude keuken van mijn palazzo en het haardvuur wilde niet branden, sloeg de verveling toe. (…) Ik herinner me dat Ulrike beweerde dat Rengamo van mening was dat het huis behekst is omdat er hier in de Tweede Wereldoorlog SS-ers hebben gezeten waarvan nog “bebloede messen” zouden zijn aangetroffen, en dat hij daarom niet alleen de biljartkamer, maar zijn hele gedeelte heeft laten afsluiten, omdat hij sinister geklingel zou hebben gehoord en “kindergekrijs”. Als ik een verre deur hoor piepen, denk ik weleens aan die ontspoorde landgenoten van Ulrike, en ‘s avonds sluit ik de deur van mijn slaapkamer.’’ Uit ‘Dagboek van een reisgidsschrijver’, Hu.man Holidays #7, VakantieDoeboek 2009.